Dwanggedachten

Veel mensen lijden aan dwanggedachten, intrusies en/of compulsies. 

Voorbeelden van dwanggedachten zijn:

  • Ik ben altijd ...... (alleen, de pineut- echt waar!, pispaaltje) 
  • Ik ben vies
  • Ik moet alles ..... (doen, controleren, schoonmaken etcetera)
  • Ik mag geen ..... (handen geven, ... bezitten)
  • Iedereen is tegen .....(mij....)
  • Ik krijg nooit ..... (werk, een vriend, een man, vriendin, kinderen)
  • Ik heb altijd ..... (pech)
  • Ik heb constant .... (liedjes in mijn hoofd, gedachten en nooit eens rust)
  • Ik loop naar buiten en ga weer terug om het gas te controleren, ik weet dat het uit staat, maar ik moet het doen.
  • Ik heb angst voor …… (spinnen, mensen, straten etc.)
  • Ik controleer het gas elke 5 minuten, de ramen, of de auto er nog staat..
  • Ik word besmet
  • Ik wil iemand iets aandoen, maar dat is alleen maar de gedachte, ik wil het echt niet.
  • Ik moet tellen, kleuren noemen

Deze dwanggedachten leiden ertoe dat mensen langzaam maar zeker depressief worden, want ze hebben geen controle meer over hun verstand. Meestal heeft men al heel wat therapieën geprobeerd en niets werkt. 

lamp

Waarom helpt het niet om anders te denken?

In de psychotherapie wordt geadviseerd om zelf een moment te kiezen waarop je de dwanggedachten er laat zijn. Dan heb je zelf de controle weer. Maar je wordt later angstig voor het verlies van de controle en dan heb je er weer één dwanggedachte bij gekregen. Angst en controle werken op elkaar in als een wip. Breng je de ene omlaag, gaat de andere omhoog. En dat leidt weer tot het tegengestelde effect. Wat ik veel hoor is dat de cliënten maar tegen hun (psycho)therapeut zeggen dat het weg is, uit angst voor medicatie. Die wordt dan voorgeschreven omdat de klachten nog erger geworden zijn. Weer een nieuwe angst erbij om te proberen die te controleren. 

file2791339638379

Angsten zijn als beren op de weg

Vooral de cognitieve gedragstherapie die alom wordt geadviseerd blijkt niet echt te werken.

Neem contact op

 Start met Stress Release, tril je spanning eruit!

E-book Stress Release, De snelste manier. 

+ Gemakkelijk en snel toe te leren en toe te passen

+ Veel zinvolle informatie

+ Duidelijke uitleg met foto’s en illustraties

Voor iedereen fysiek toepasbaar

Ebook StressRelease

Boek StressRelease, De snelste manier. In onze webwinkel.

Stress Release in actie

Cursus filosofie?

Ik zie cognitieve gedragstherapie als een verkorte cursus filosofie die kort gezegd als volgt werkt: je dwanggedachte is “Ik moet alles controleren want het huis kan afbranden". Jij weet zelf ook dat het zinloos is om deze gedachte voortdurend te hebben. Dus leer je nu, dat je er niet aan hoeft te denken, er zijn geen beren op de weg. De methode die je dan gebruikt heet RET, Rationeel Emotieve Therapie of ook wel Rationele Effectiviteits Training. 

En is de gedachte nu weg? Nee, die komt gewoon weer net zo snel terug als voorheen. Dat komt omdat je probeert de lastige gedachte weg te denken. Maar dat gaat niet! Hooguit stel je de gedachte even uit en je gaat proberen er gedachten tegenin te zetten. Het resultaat is een zeer vermoeid hoofd en nog meer dwanggedachten. Uiteindelijk komen de angsten tevoorschijn. 

Je wilt je angsten onder controle houden en dat zorgt weer nieuwe dwanggedachten. Je verliest zo langzamerhand de controle over je gedachten en het worden er weer meer. De vermoeidheid begint toe te nemen en je verliest het gevoel dat je de controle hebt. Dit geeft weer nieuwe dwanggedachten en de cirkel begint weer opnieuw.

Gnosis kompas8

Onze therapie in het kort

Ter bestrijding van dwanggedachten en/of handelingen passen wij twee systemen toe: de therapie en het ontladen van de stress op verschillende niveau's

Daarnaast gaan we de stress die je lichaam heeft vastgehouden ontladen op zes niveaus:

1. Lichamelijk. Je gaat trillen. Net zoals een dier dat doet nadat het is ontsnapt aan de roofdieren.

2. Geestelijk. Je krijgt les in hoe werken trauma’s en ziekte en genezing. 

3. Psychisch. Je gaat elke angst omzetten in boosheid en later verdriet. 

4. Spiritueel. Begrip en inzicht en wijsheid aanbrengen in je leven.

5. Somatisch. De spanning in je zenuwen trek je zelf eruit en je herstelt je eigen kracht.

6. Actie. Als je niet anders gaat doen dan je voorheen deed, dan blijf je ziek.

Fotolia 36541960 S


De 7 fasen van een dwanggedachte:

1. Een gevoel maakt zich kenbaar en het is niet prettig.

2. De aanval van de gedachte(n)

3. Interactie met de gedachte(n)

4. Instemmen met de gedachte(n)

5. Verslagen door de gedachte, je kan je er niet meer tegen verzetten

6. Passie of obsessie. De gedachte wordt één met de persoon.

7. De handeling is afgewerkt, er dient zich een nieuwe aanval aan.

Hieraan zie je dat als je instemt met het uitvoeren van de gedachte, je dan verloren bent. Er is geen weg terug. Dit in tegenstelling tot de psychotherapie die juist voorstelt om ermee in te stemmen. 

Het heeft zelfs geen nut om ermee in te stemmen, want dan komt er gewoon weer een nieuwe dwanggedachte. Maar een gedachte komt niet zomaar op. Er is eerst een gevoel dat heel erg vervelend is. Het verstand wil dat gevoel oplossen of denkt het te moeten oplossen en dan begint de aanval van de gedachte(n). De oplossing zit niet in het stoppen die gedachte of niet aan de gedachte denken, dat is een strijd die je verliest! Je kunt niet winnen van je eigen verstand met je verstand! Je kunt wel winnen met je gevoel. Los de aanval met het gevoel op en de aanval van de gedachten stopt uiteindelijk vanzelf. Pas als het gevoel is geneutraliseerd, is er geen gedachte meer. 

Al het denken komt namelijk voort uit een gevoel. 

Gevoel

Eerst voel je dat je honger hebt, dan ga je denken over wat je wilt eten. Het kan ook andersom hoor. Eerst denk je dat je honger hebt en dan ga je eten, maar dan wordt al snel heel dik.

Traumatische ervaringen

Vaak zien we dat mensen met dwanggedachten of handelingen eerder behoorlijk traumatische ervaringen hebben gehad. Die ervaringen steken de kop weer op of ze willen opgelost worden. De hersens worden ook ouder en willen van de ellende af. 

Het gebruiken van drugs kan traumatische ervaringen die je hebt weggestopt ook weer naar boven laten drijven.  

In de loop van de tijd ontdek je dat het doen van bepaalde handelingen of gedachten je helpt om de spanning kwijt te raken. Maar deze handelingen zorgen er juist voor dat je doorgaat met het opwekken van meer spanning. Uiteindelijk klapt je geest in elkaar en zit je met de meest bizarre gedachten of handelingen die je je maar kan voorstellen. 

Door de traumatische ervaringen op te lossen, komt er weer veel ruimte in je hoofd en zit je ook niet meer vast in de gedachte. Vaak zit er ook een extreme angst component in. Die alles te maken heeft met de traumatische ervaring(en). 

Ik heb een heel gelukkige jeugd gehad. Echt waar!

scream-cartoon-painting

Soms denken mensen dat ze niet iets bijzonders hebben meegemaakt, maar dat blijkt meestal een verkeerde interpretatie te zijn van de situatie. Soms sta je een tijd lang onder spanning door bijvoorbeeld een moeder of vader die heel angstig is of een broer of zus die veel aandacht nodig heeft. Jij blijft telkens met je pijn alleen achter. De situatie blijft zich maar herhalen. Dat is op den duur ook heel traumatisch. 

Of iemand verraadt je, het voelt als een steek in je rug. Je zag het echt niet aankomen. Dat is een acute traumatische ervaring. Of je verliest ineens je moeder, vader, partner, kind of opa/oma waar je heel veel van houdt.    

Depressie en dwanggedachten gaan vaak samen.

De meeste mensen die last hebben van dwanggedachten, verkeren regelmatig in een depressieve of sombere stemming die wel maanden kan duren. De basis van dwanggedachten is een somber gevoel dat deze gedachten uitlokt. 

Door met je gevoel aan de slag te gaan en kun je jezelf genezen. Hoe je moet werken met je gevoel is een combinatie van ervaren en leren.   

file9311303024696

De oplossing voor dwanggedachten is als volgt:

Eerst moet het verstand meer vertrouwen gaan krijgen in het gevoel en hiervoor moet je eerst sterker in je Zijn gaan staan. 

Aarden, of beter gezegt: echt ontspannen.

Aarden doe je al als je je handen naast elkaar op je buik legt, niet op elkaar. Je ademt vanuit je middenrif naar je buik en je probeert je borst niet te bewegen. In het begin zal dat wel gebeuren, dat is een verkeerd aangeleerde ademhaling. De borstademhaling is niet natuurlijk. Kijk maar naar een baby, die ademt alleen vanuit de buik. Een baby hoeft geen angst te hebben zeker? Hij kan zich niet verdedigen of terugvechten. Overgave is het enige dat een baby kan doen om het te overleven. Hij gaat ook niet denken, hij gaat voelen en aarden. 

baby

Ademen naar je buik gaat niet meer?
Als mensen eenmaal heel heftige ervaringen hebben gehad dan kan het middenrif zich niet ontspannen. Je wordt kortademig en daarvan krijg je meer stress. Het gevolg daarvan is dat er nog meer spanning ontstaat. Door deze spanning ga je slecht slapen, waardoor je overdag weer minder goed functioneert. Door de oefeningen van Stress Release te doen laat je de spanning los, slaap je beter en functioneer je beter. 

Fotolia 63534028 XS

Het middenrif

In het westen hebben we de opvatting dat dun zijn en hoog in de borst ademen mooi is. Maar het is een houding waardoor je veel spanning vasthoudt. Een buikademhaling is heel natuurlijk en met een beetje hulp van mij, kun je dat ook. Thuis doe je de oefeningen vervolgens elke dag, het vraagt slechts 10-15 minuten. Het geeft je veel energie terug. 

Start met Stress Release, tril je spanning eruit!

Boek Stress Release, De snelste manier.

Stress Release in actie

De dwanggedachten zijn gekoppeld aan heftige emotie of angst. 

Zolang de angst er nog is, blijft de gedachte terugkomen. Het is een noodprogramma van het verstand om je te helpen. Dat noodprogramma is vaak al heel vroeg in je leven in je verstand geplaatst. Bijvoorbeeld toen je moest leren rekenen of iets doen waar je geen zin in had. Sommige ouders leggen dan heel veel druk op hun kind, zodat hij/zij vanzelf angstig wordt om iets te leren. De opmerkingen blijven dan hangen als een soort programma. 

De angst van de ouders wordt overgebracht op de eigen kinderen. Dit gaat zo generaties lang door. Probeer als ouder dan ook om zo snel mogelijk je eigen angsten op te lossen. Het is niet eenvoudig maar doorgeven is ook niet goed. 

Mijn eigen ervaring met dwanggedachten

Ik ben er zelf achter gekomen hoe dit gedaan moet worden. Ik was in totale rust en kreeg ineens een liedje in mijn hoofd dat zoals gewoonlijk niet uit te zetten was. Vergelijkbaar met dwanghandelingen en angsten die blijven komen. Ik ben gaan puzzelen om uit te vinden hoe het in elkaar zit. 

Toen ik daar een idee over had, ben ik het gaan uitwerken en er volgden 10 stappen uit. Die ben ik vervolgens heel voorzichtig gaan uitvoeren. Alles liep vanzelf en ineens was het liedje weg uit mijn hoofd. Dit was in 2009 en sindsdien ben ik heel langzaam anderen gaan helpen met het eruit halen van terugkerende gedachten en liedjes. 

Ik ben begonnen met mensen die al heel veel rust hadden. Later heb ik de groep mensen uitgebreid omdat ik merkte dat het niets uitmaakt hoeveel rust je in je hebt. Ik heb bij mijzelf steeds meer gedachten eruit gehaald. Zodra er rust in je lijf komt, ontdek je dat je steeds dezelfde gedachten hebt. Het is wel even wennen als het stil is en blijft in je hoofd. Pas als ik iets wil, begint het verstand weer. Het scheelt enorm veel energie en mijn gedachten worden ook steeds ordelijker. Het belangrijkste wat het mij heeft gegeven is dat ik veel meer ben gaan genieten van mijn leven. 

Hoe haal je een liedje uit je hoofd? Gewoon eruit trekken. Je bent de baas over je gedachten! Je moet het alleen leren hoe het moet. 

Gnosis therapie  ©  2009 - 2018 
Privacy statement
Gnosis therapie praktijk is gevestigd in:
Goedenaardspolder 22, ’s-Hertogenbosch
Postcode 5235 VG
Tel. 073-6440694
Mob. 06-18435043 (stuur een whatsapp, is van Facebook)
Mob. ThreemaID P2UX98XD (voor als u medisch gevoelige informatie wilt delen)