HSP therapie

Als je de gevoelens of energie van anderen oppikt, ben je hoogsensitief of hooggevoelig. Voor veel hoog sensitieve personen (HSPers) is het moeilijk om zichzelf te zijn. Je hebt het gevoel dat je leven een achtbaan is die nooit ophoudt. Hoe beslis je wat je wilt als bepaalde gevoelens telkens overheersen? 

Het is mij opgevallen dat de hooggevoeligheid van iemand een relatie heeft met veel traumatische ervaringen in zijn/haar leven. Als je nog ergens emotionele pijn hebt van opgedane ervaringen en je hebt die emotionele pijn niet verwerkt, dan zal je op mensen reageren die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of die signalen geven die je herinneren aan je eigen pijnlijke stukken. 

Je denkt met je emotionele hersenen en dus vertaal je alles naar je emoties. Je bent dan meestal ook heel intuïtief en creatief.

Het gevolg is dat je je vaak onprettig voelt in gezelschap omdat daar veel mensen zijn en die raken vanzelf een stukje van jouw eigen pijn aan. Zo hoeft het leven niet te zijn. Als je je eigen pijn hebt losgelaten dan raakt de pijn van een ander je niet meer zo erg. De ander heeft het nog niet losgelaten en jij al wel. Dat maakt de pijn van een ander niet minder erg maar voor jou wel beter te accepteren, zonder dat je hierover een oordeel over hebt of medelijden bij voelt. 

Neem contact op

Medelijden is niet hetzelfde als medeleven.

compassie

Medelijden is een valkuil die vaak voorkomt. Met medelijden los je niets op, je maakt het alleen maar erger. Je neemt de pijn van een ander over en daarmee neem je een deel van de oplossing weg. Met medelijden los je het probleem van de ander niet op, de ander kan zijn probleem niet volledig doorleven omdat jij pijn hebt overgenomen. De ander kan zijn probleem nu niet oplossen en jijzelf hebt extra pijn erbij gekregen die je ook niet kan oplossen. 

Start met Stress Release, tril je spanning eruit!

E-book Stress Release, De snelste manier. 

+ Gemakkelijk en snel toe te leren en toe te passen

+ Veel zinvolle informatie

+ Duidelijke uitleg met foto’s en illustraties

Voor iedereen fysiek toepasbaar

Ebook StressRelease

Boek StressRelease, De snelste manier. In onze webwinkel.

Stress Release in actie

Word waarnemer en accepteer dat de ander en jezelf iets te leren hebben van het leven dat je leidt. Leven is ervaring opdoen. Ervaring in de wereld waarin je leeft, ervaringen van jezelf en van een ander. Niet alles wat je overkomt heb je zelf gecreëerd, niet alles heb je over jezelf afgeroepen. Soms gebeurt je iets omdat anderen verzuimd hebbn om  iets te doen. Deel die ervaring en de wereld wordt weer wat wijzer.  

Een HSPer voelt vaak geen grens tussen zichzelf en de ander.

Begeleiding en therapie bij hoogsensitiviteit: 

Als hoogsensitief mens heb je begeleiding en hulp nodig in het leren omgaan met energie en gevoel. Door je gevoelssysteem schoon te maken van alle pijnlijke ervaringen, word je meer jezelf. In de praktijk betekent dit dat je je eigen leven onder de loep neemt en opruimt. Als je meer jezelf bent, heb je meer rust. Je ziet vanuit welk standpunt een ander leeft en je hebt er vrede mee, zelfs als je het oneens bent met de ander. Je krijgt meer rust, gaat meer accepteren in je leven, het worstelen met je gevoel en verstand is voorbij. Verstand en gevoel worden één.

Hoogsensitieve mensen hebben vaker een drukkend gevoel in de keel-, hart- en maagstreek.

Fotolia 57194388 XS

Keel, hart en maagstreek

De meeste druk komt van de zonnevlecht, die bevindt zich onder het borstbeen. Hier komt al het gevoel binnen. Je gevoel is niet verkeerd maar soms neem je energie of gevoel van anderen over. Dat komt vaak voort uit angst. Dat doet pijn omdat je de pijn van de ander herkent. 

Oppikken van energie en gevoelens

Mensen die hoogsensitief zijn denken ze dat de angst en het verdriet van anderen oppakken. 

• Je vraagt bijvoorbeeld: “ Hoe gaat het met je?”. De ander zegt: “Goed hoor!”,  maar jij voelt een steek in je maag. Is deze steek van jou of van de ander? En wat ga je nu zeggen? Of blijf je juist vriendelijk lachen als je voelt dat iemand verdriet heeft en toch zegt dat het goed gaat? Je bent zelf vaak niet eerlijk tegenover anderen. Niet omdat je dat wil maar omdat je veel spanning in jezelf heeft opgeslagen.

• Sommige mensen ervaren energie op rug, benen en schouders of rond het hoofd. Het voelt als koude plekken. Soms voel je steken alsof er naalden naar binnen schieten.

Door het contact met anderen kun je een misselijk gevoel ervaren. Je gaat je dan afsluiten voor het gevoel. De oplossing is heel simpel: laat het gevoel eruit. Dat hoef je niet persoonlijk te doen, door tegen de ander te praten of te schreeuwen. Dat doet je met behulp van de verbindingen die er zijn, in je eigen veilige ruimte. Je zal zien dat de methode die ik je leer zeer effectief is en het laat je zien dat we allemaal verbonden zijn met elkaar. In verbinding staan is juist heel positief. Het leert je dat je alles in de wereld kan veranderen door het te veranderen in jezelf. Oefen eerst op kleine schaal in je eigen omgeving en later op grotere schaal. 

Alles wat je wenst voor een ander, komt terug. Dat is een wet. 

Actie geeft altijd Reactie. Wens dus dat het goed gaat met de ander en het gaat goed met jou. 

Afschermen en blokkeren

Je probeert spiegels te visualiseren of rozen om je heen die diep geworteld zijn. Het werkt tijdelijk. De ervaring leert dat het op lange termijn averechts werkt. Je kan wel heel creatief worden met het verzinnen van muren en energie maar het doet helemaal niets. Ik heb van alles geprobeerd, het effect was altijd maar tijdelijk.

Door de energie te respecteren en een oplossing te vinden die bij de ander paste, stopte het. Zolang de ander geen passende oplossing heeft, ben jij degene die het mag oplossen. Help de ander dus aan de oplossing en jij bent ervan verlost. Je hoeft alleen de verbindingen die je belasten op te lossen. De andere verbindingen geven je energie. 

 De oorzaak van hoogsensitief of hooggevoelig zijn:

Gnosis kompas8


De oorzaak ligt meestal in het onvoldoende uitspreken van gevoelens. Soms is hierbij sprake van onderliggende traumatische ervaringen, waardoor het uitspreken of laten stromen van gevoelens wordt tegengehouden. Er ontbreekt het vertrouwen om de waargenomen gevoelens uit te spreken. In de beschermende omgeving van de praktijk komen de gevoelens sneller aan de oppervlakte en worden deze gevoelens geaccepteerd. Wij leren je hoe je op een natuurlijke manier om kan gaan met je hoogsensitiviteit of je gevoelig zijn.

Daarnaast gaan we de stress die je lichaam heeft vastgehouden ontladen op zes niveaus:

Fotolia 36541960 S

1. Lichamelijk. Je gaat trillen. Net zoals een dier dat doet nadat het is ontsnapt aan de roofdieren.

Start met Stress Release, tril je spanning eruit!

Boek Stress Release, De snelste manier.

Stress Release in actie

2. Geestelijk. Je krijgt les in hoe werken trauma’s en ziekte en genezing. 

3. Psychisch. Je gaat elke angst omzetten in boosheid en later verdriet. 

4. Spiritueel. Begrip en inzicht en wijsheid aanbrengen in je leven.

5. Somatisch. De spanning in je zenuwen trek je zelf eruit en je herstelt je eigen kracht.

6. Actie. Als je niet anders gaat doen dan je voorheen deed, dan blijf je ziek.

Neem contact op

Gnosis therapie  ©  2009 - 2018 
Privacy statement
Gnosis therapie praktijk is gevestigd in:
Goedenaardspolder 22, ’s-Hertogenbosch
Postcode 5235 VG
Tel. 073-6440694
Mob. 06-18435043 (stuur een whatsapp, is van Facebook)
Mob. ThreemaID P2UX98XD (voor als u medisch gevoelige informatie wilt delen)